Dames en heren: de Expert

Ken je dat, van die mensen die het altijd beter weten? Die je dingen gaan uitleggen die je al wist? Die je nietszeggende adviezen geven zonder te luisteren? Ik noem dit menstype: de Expert. Om mijn ergernis te kanaliseren heb ik de expert eens goed bestudeerd. Een karakterschets!

De expert (m/v) is iemand die overal verstand van heeft. Koken, energie besparen, het huishouden, autorijden, sport, politiek, financiën, plant- en dierverzorging, en al jouw levensissues: de expert heeft er sowieso meer verstand van dan jij. Sommige experts willen hun oneindige kennis graag zoveel mogelijk etaleren door jou de hele dag allemaal leuke feitjes te vertellen. Je moet die expert dan constant bevestigen in zijn expertise van alle mogelijke aardse zaken. En dat is nou precies wat je helemaal niet wil doen.

De expert is ook kritisch. Hij bevraagt alles. Doe je dat altijd zo? Wat zit hierin? Waarom is dat zo? Wat is het verschil tussen deze dingen, ja, nee, ok, ik bedoel het op een manier die jij blijkbaar niet begrijpt. “Mooi weer zeg je? Kun je dat nu wel zeggen? Was het gister niet iets beter weer? En dat wolkje daar? Ok, het is mooi weer. Maar niet zúlk mooi weer.”

Hoewel de expert al die vragen stelt om aan te tonen dat jij nergens verstand van hebt, is het beste antwoord een ongeïnteresseerd “ik weet het niet”. Daarmee laat je zien dat je de kopzorgen van de expert hóógst oninteressant vindt, en speel je de bal meteen terug. De expert kan nu niet anders dan zelf speculeren over het antwoord op zijn vraag, iets wat hij sowieso graag en langdurig doet.

De expert heeft aan een half woord genoeg. Mocht je je geroepen voelen om ook een verhaal te vertellen, halverwege zal de expert al zeggen dat hij je begrepen heeft. Jááá, maar dat is logisch, roept hij. Een ander type expert zal altijd met “Nééé!” reageren. “Ik vind gewoon dat ik meer verdien dan dat.” “Nééé, maar jij verdient absoluut meer dan dat!”. Zo raak je zelfs in discussie als je het totaal wél met elkaar eens bent.

betweter

Misschien het vreselijkst van al: de expert heeft zich de kunst van het adviseren helemaal eigen gemaakt, denkt hij. De oplossing voor jouw probleem is altijd heel simpel. Het advies begint met “Je moet gewoon” en eindigt met iets nietszeggend als “meer voor jezelf opkomen”. De expert ziet altijd razendsnel wat je probleem is en vat het dan handig voor je samen, verpakt als advies. Klaag je dat je baas nooit eens naar je luistert, dan is “Je moet daar gewoon wat van zeggen” precies het non-advies dat de kern van je probleem beschrijft. Joe, bedankt hè.

De expert bedoelt het niet slecht. Het is niet uit wrok of minachting dat hij je niet laat uitpraten. Het is gewoon zo dat zijn geldingsdrang oneindig veel groter is dan zijn gevoel voor sociale correctheid of empathie. De expert heeft vooral een godcomplex, en wat doe je daaraan?

Goed, nu ik toch wel expert blijk te zijn op het gebied van de expert, een advies. De ervaring leert dat er geen enkele manier is om de expert te doen dimmen. Schouders ophalen en niet voeden zei ik al, maar omdat je jezelf onmogelijk helemaal kunt/wil wegcijferen, ga je de expert beter zoveel mogelijk uit de weg. Als iedereen dat doet, kunnen de experts alleen elkáár nog lastigvallen. Een win-winsituatie voor ons mindere goden!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *